Karlstadslake på Klass 1-3 vägar Projektets syfte är att testa en ny saltlösning för preventiv halkbekämpning ,”Karlstadslake”, på stora trafiknätet. Det finns en studie från Karlstads kommun, där de genomfört test under två föregående vintersäsonger, att salta med...
Förstudie för en nordisk provvägsanläggning Det föreligger strävan efter ökad produktivitet och innovation hos leverantörsmarknader, samtidigt vill myndigheterna att branschen tar ett större ansvar för val av nya och mer innovativa material, konstruktioner eller...
Smart cement för nya övervakningssystem Huvudsyftet med projektet är att utveckla ett nytt system för betongkonstruktioner som kommer att vara tillförlitlig, extremt robust, enkel att installera och varaktig övervakning. Följande projektmål har identifierats:...
Underjordiska rörledningar och järnvägsinfrastruktur – Konsekvenser och begränsning av ledningsbrott Underjordiska rörledningar är en väsentlig del av transportinfrastrukturen globalt och i Sverige. Skador som uppkommer på rörledningar som korsar järnvägsvallar och...
UHPC som underhåll och reparationsmaterial för ökad hållbarhet av transportinfrastrukturen Projektet föreslår användning av ultrahögpresterande betong (UHPC) för underhåll, reparation och förstärkning av skadade betongkonstruktioner som en långsiktigt och hållbart...