Förstudie: Cirkulärt salt för hållbart vägunderhåll – Möjligheter och utmaningar Bakgrund Salt som används för vinterväghållning och dammbindning i vägunderhåll är en för samhället kvalitetskritisk produkt. Samhället drabbas av mycket stora störningar och...
Förstudie om cirkulär gatubelysning Bakgrund Bara Trafikkontoret Stockholm, Göteborg och Trafikverket äger ungefär 500 000 armaturer. Trafikkontoret Stockholm byter årligen ut cirka 6 000 armaturer. Hela Sveriges armaturbestånd uppskattas ligga runt 2 miljoner...
Klimatanpassning av järnvägsinfrastrukturunderhåll -(ClimRail) Climate adaptation of railway infrastructure maintenance Mål, syfte och förväntad nytta The goal of ClimRail is to develop decision-support methodologies and tools based on Reliability-Centered...
Sensorflotta för autonom tillståndsövervakning av järnväg För att gå mot ett autonoma underhållet av vår järnvägsinfrastruktur behöver järnvägsbranschen metodiskt utveckla system för tillståndsövervakning av järnvägens olika delsystem och komponenter....
Införande av virtuella vägväderstationer med hjälp av uppkopplade fordon Projektet syftar till att genom uppkopplade fordon generera mer heltäckande och kostnadseffektiv vägyteinformation än vad dagens VVIS system gör i första hand för det mindre vägnätet men...