in memory of Ida Johansson

Säkraplatser prize in memory of Ida Johansson

Ida var en ung kvinna med stort engagemang mot våld, och för rättvisa och jämlikhet. Hon var en viktig person i sin vänskapskrets och mycket uppskattad bland studiekamraterna på socionomprogrammet på Umeå universitet. Förmågan att se och känna med människor var en stark drivkraft för hennes vilja att göra skillnad i världen. Ida mördades av en för henne okänd gärningsman under en joggingtur i hemkommunen Upplands Väsby i augusti 2015 några dagar före hennes tjugoandra födelsedag.

Jury 2020-2022

Anita Heber, Stockholm universitet; Asifa Iqbal, Högskolan i Gävle; Caroline Mellgren, Malmö universitet; Catherine Sundling, Södertorn universitet, Elsa D Silva, Safe city; Krister Olsson, Göteborg universitet; Susanne Stenbacka, Uppsala universitet; Peter Brokking, KTH; Ulf Ljungberg, Malmö stad; Vania Ceccato, KTH.

Anmäl dig här

Mer information: info@sakraplatser.abe.kth.se